1) Portrætfotografering der ender i to ekspressive portrætter i neocolor af en partner, ud fra det hun har fortalt om sig selv.
1) |
2) |
2) Portrætmaleri efter foto - den "sorte tone"
Selvportræt i sort/hvid - Parafrase af selvportræt sort/hvid
Arbejdede videre på portrættet og pt ser det sådan ud:
Derudover valgte jeg at prøve kræfter med et nyt sort/hvidt portræt efter et billede, denne gang på et stort lærred, og ligesom det overstående, er det malet med akryl og spatel - som giver et groft look, og giver en rug overfladestruktur.
3) Varmt og koldt. Malerbunde og farvekridt
Jeg har valgt at arbejde videre med det kolde portræt, arebjedet med lys/skygge og derudover har jeg lavet et nyt portræt i samme stil, hvor min idé var at bruge primært varme farver, men alligevel ende med et koldt udtryk.
4) Parafrase og portræt i akryl
5) Hvordan mener du, at emnet kan udvikle elevernes formsprog og billedkundskab med henblik på oplevelse, beskrivelse, analyse og sammenstilling af forskellige billedudtryk
Arbejdet med ekspressionismen åbner elevernes øjne for farvernes virkning. Billedets udtryk er meget mere kraftfuld, når man kender til farvernes betydning og på denne måde forstås billedet også bedre. De følelser man får ved iagttagelse af billedet, kan bedre fremmanes når man får nogle ”hjælpeord” fra farverne.
Det ekspressive udtryk giver også eleverne en følelse af at: ”så kan jeg også godt!”. Det er at det ikke skal været et picture-perfect potræt, men et udtryk/en følelse der skal gengives, kan give mere blod på tanden til, til sidst at lave det sort/hvide vellignende portræt.
Ekstra