KUBISME
Undervisningsplan,
5. klasse
Forløbet
består af 8 lektioner á 45 minutter. De første 4 lektioner bruges til
ekspressionisme og de sidste 4 til kubisme. Inden selve undervisningsplanen,
har vi her indsat Formål for faget billedkunst, hvor vi har fremhævet de dele
vi mener særdeles er i spil i undervisningen vi foreslår:
Formålet med undervisningen i billedkunst er, at eleverne ved at producere, opleve og analysere billeder bliver i stand til at iagttage, reflektere, bruge og forstå billedsprog som et kommunikations- og udtryksmiddel.
Stk. 2.
Eleverne skal i arbejdet med plane, rumlige og digitale billeder tilegne sig færdigheder i og viden om kunst, medier og andre visuelle udtryks- og kommunikationsformer som grundlag for at udtrykke sig gennem billeder og andre visuelle former.
Stk. 3.
Som deltagere i og medskabere af kultur og som del af deres kreative udvikling og æstetiske dannelse udvikler eleverne deres kundskaber om kunstens og mediekulturens billedformer, som de fremstår i lokale og globale kulturer.
Formålet med undervisningen i billedkunst er, at eleverne ved at producere, opleve og analysere billeder bliver i stand til at iagttage, reflektere, bruge og forstå billedsprog som et kommunikations- og udtryksmiddel.
Stk. 2.
Eleverne skal i arbejdet med plane, rumlige og digitale billeder tilegne sig færdigheder i og viden om kunst, medier og andre visuelle udtryks- og kommunikationsformer som grundlag for at udtrykke sig gennem billeder og andre visuelle former.
Stk. 3.
Som deltagere i og medskabere af kultur og som del af deres kreative udvikling og æstetiske dannelse udvikler eleverne deres kundskaber om kunstens og mediekulturens billedformer, som de fremstår i lokale og globale kulturer.
Ekspressionisme,
lektion 1
Minutter
|
Hvad?
|
Indhold
|
10
|
Hvad er ekspressionisme?
|
Kunstretning i første fjerdedel af 1900-t., hvor der lægges afgørende
vægt på intensiteten i udtrykket. Det er en lidenskabelig malermåde, som
viser en stærk personlig og kritisk opfattelse af verden. Dette kommer til
udtryk i voldsomme og heftige malerier. Med hævdelsen af det subjektive måtte
ekspressionisternes billeder selvsagt blive forskelligartede. Alligevel fik
den ekspressionistiske udtryksform visse almene grundtræk.
Der sås en gennemgående tendens til forenkling af de figurative
billedkomponenter, som gerne blev fremstillet med stærke farver i store,
relativt ubrudte flader. Penselføringen var oftest præget af udtryksfuld
heftighed, og det ekspressive indhold søgtes intensiveret gennem en stærkt
deformerende figurtegning, grænsende til karikatur
|
10
|
Hvem malede ekspressionistisk?
|
Nogle af de mest kendte ekspressionister er Vincent van Gogh og Edvard
Munch (skriget 1893), nogle andre
som havde en meget stor rolle i ekspressionismen var de to tyske grupper ”Die Brücke” og ”Der blaue Reiter”. Den dansk fødte maler, Emil Nolde,
udstillede sammen med ”Die Brücke”.
|
10
|
Hvad skete der i samtiden?
|
Ekspressionismen kulminerede i årene op til 1. Verdenskrigs udbrud i 1914. Derfor var der
også flere af de tyske ekspressionister der flygtede til USA, i flugt fra
nazismen, hvilket gav stødet til abstrakt ekspressionisme.
|
10
|
Hvilken indvirkning havde det i DK?
|
Der opstod aldrig nogen ekspressionistisk bevægelse i Danmark. Derimod
gjorde påvirkninger fra den tyske ekspressionisme sig kun meget sporadisk
gældende i Danmark, fx har Nolde haft nogen betydning for bl.a. Jens Søndergaard og Oluf Høst.
|
5
|
Flekstid
|
Tid som kan bruges til spørgsmål og uddybelser.
|
Ekspressionisme, lektion 2
Minutter
|
Hvad?
|
Indhold
|
5
|
Opdeling i grupper og tildeling af kunstner
|
De vigtigste kunstnere inde for ekspressionismen, som også blev nævnt
i lektion 5, bliver delt ud til grupperne.
|
35
|
Søg
|
Eleverne undersøger alt der er værd at vide om den tildelte kunstner,
og forbereder en fremlæggelse af det
|
5
|
Opsamling
|
Har eleverne fået lavet noget? Pointere at de skal vise hinanden det
de har fundet ud næste gang, det forventes de møder velforberedt
|
Ekspressionisme, lektion 3
10
|
Klargøring til fremlæggelse
|
Grupperne får 10 minutter til at øve deres fremlæggelse
|
30
|
Fremlæggelse
|
Grupperne fremlægger, efter hver gruppe gives ris og ro fra de andre
elever
|
5
|
Opsamling
|
Hvad fik eleverne ud af fremlæggelserne? Og hvilke kunstner gav det
største indtryk?
|
Ekspressionisme, lektion 4
Minutter
|
Hvad?
|
Indhold
|
10
|
Opsamling
|
Spørgsmål til eleverne: Hvad er ekspressionisme?
|
30
|
Praktisk arbejde
|
Eleverne skal lave et ekspressionistisk værk – med en tydelig holdning
|
5
|
Afrunding
|
Et par elever får lov at vise deres tegning og fortælle hvad de har
tænkt, og hvilken holdning deres billede repræsentere.
|
àPå samme måde struktureres et forløb med
kubisme..
Kubisme, lektion 5
Minutter
|
Hvad?
|
Indhold
|
10
|
Hvad er kubisme?
|
Kunstretning opstået og
udviklet i Frankrig i perioden 1907-14.
Opstået under påvirkning af
Paul Cézannes sene billeder fra tiden omkring
århundredskiftet og af hans idéer om geometriske grundformers betydning for
billedets opbygning
|
10
|
Hvem malede kubistisk?
|
Et første resultat var Picassos store maleri Frøknerne fra Avignon (1907, Museum of Modern Art, New
York), der tillige byggede på inspiration fra afrikansk maskekunst. Året
efter indsendte Braque efter et ophold i den sydfranske by L'Estaque sine
billeder, bl.a. Huse i
L'Estaque (1908,
Kunstmuseum Bern), til Salon d'automne i Paris. HenriMatisse, der sad i udstillingens jury, skal
misbilligende have udbrudt "Trop de cubes!" ('For mange kuber!') og
dermed givet anledning til, at kritikerne med Louis Vauxcelles i spidsen
hånligt døbte den nye kunst Kubisme.
|
10
|
Hvad skete der i samtiden?
|
Perioden
fra ca. 1870-1914 kaldes for industrialiseringen, fordi der i denne periode
for alvor kom gang i industrien i Danmark.
Mange
produkter fremstilledes efterhånden industrielt. Nye industribrancher kom
til, og der fandtes i 1914 en betydelig
maskinkraft i bl.a.
sukkerfabrikker, større bryggerier, bomuldsspinderier, papirfabrikker og
cementfabrikker. Blandt tidens største industrivirksomheder taltes også flere
skibsværfter, og de fleste industrigrundlæggelser i perioden skete i de større byer.
1. verdenskrig (1914)
|
10
|
Hvilken indvirkning havde det i DK?
|
I Danmark fik kubismen stor
indflydelse på det modernistiske gennembrud i årene omkring 1918; malere som Jais
Nielsen, Vilhelm Lundstrøm, Olaf Rude, Harald Giersing og William Scharff modtog afgørende påvirkninger fra kubismen
|
5
|
Flextid
|
5 minutter til brug hist og her
|
·
Undervejs vises billeder der matcher de omtalte kunstnere, og den
omtalte tid.
Kubisme, lektion 6
Minutter
|
Hvad?
|
Indhold
|
5
|
Opdeling i grupper og tildeling af kunstner
|
-
|
35
|
Søg
|
Eleverne undersøger alt der er værd at vide om den tildelte kunstner,
og forbereder en fremlæggelse af det
|
5
|
Opsamling
|
Har eleverne fået lavet noget? Pointere at de skal vise hinanden det
de har fundet ud næste gang, det forventes de møder velforberedt
|
Kubisme, lektion 7
10
|
Klargøring til fremlæggelse
|
Grupperne får 10 minutter til at øve deres fremlæggelse
|
30
|
Fremlæggelse
|
Grupperne fremlægger, efter hver gruppe gives ris og ro fra de andre
elever
|
5
|
Opsamling
|
Hvad siger eleverne til fremlæggelserne generelt? Fandt de ud af mere
om kubisme? Hvad syntes de om kubisme?
|
Kubisme, lektion 8
Minutter
|
Hvad?
|
Indhold
|
10
|
Opsamling
|
Spørgsmål til eleverne: Hvad er kubisme? Hvordan så det ud?
|
30
|
Praktisk arbejde
|
Eleverne skal lave et kubistisk værk – der placeres evt. nogle frugter
rundt omkring på bordene
|
5
|
Afrunding
|
Et par elever får lov at vise deres tegning og fortælle hvad de har
tænkt og hvorfor deres værk er kubistisk.
|
·
I lokalet hænger
kubistiske værker, evt. kører et PP-show eller lignende med kubistiske værker,
til inspiration, imens eleverne arbejder.
Slutteligt har vi fundet de trinmål vi
opfylder/tager dele fra, i det nævnte undervisningsforløb:
Trinmål for faget billedkunst efter 5. klassetrin, Billedkundskab:
·
genkende enkle stilarter og
formsprog fra forskellige historiske perioder og kulturer
·
eksperimentere
med teknikker, materialer og værktøjer
·
hente
inspiration i den visuelle kultur og billedkunst, lokalt og globalt
·
anvende visuelle virkemidler
i forbindelse med præsentationer af egne og andres billeder
http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Billedkunst/Ekspressionisme,_kubisme,_symbolisme_og_futurisme_mv./kubisme