Kunsthistorie


KUBISME













Undervisningsplan, 5. klasse
Forløbet består af 8 lektioner á 45 minutter. De første 4 lektioner bruges til ekspressionisme og de sidste 4 til kubisme. Inden selve undervisningsplanen, har vi her indsat Formål for faget billedkunst, hvor vi har fremhævet de dele vi mener særdeles er i spil i undervisningen vi foreslår:

                             Formålet med undervisningen i billedkunst er, at eleverne ved at producere, opleve og                              analysere billeder bliver i stand til at iagttage, reflektere, bruge og forstå billedsprog som et                              kommunikations- og udtryksmiddel.
                             Stk. 2.
                             Eleverne skal i arbejdet med plane, rumlige og digitale billeder tilegne sig færdigheder i og                      viden om kunst, medier og andre visuelle udtryks- og kommunikationsformer som grundlag                              for at udtrykke sig gennem billeder og andre visuelle former.
                             Stk. 3.
                             Som deltagere i og medskabere af kultur og som del af deres kreative udvikling og æstetiske                              dannelse udvikler eleverne deres kundskaber om kunstens og mediekulturens billedformer, som de fremstår i lokale og globale kulturer.
Ekspressionisme, lektion 1
Minutter
Hvad?
Indhold
10
Hvad er ekspressionisme?
Kunstretning i første fjerdedel af 1900-t., hvor der lægges afgørende vægt på intensiteten i udtrykket. Det er en lidenskabelig malermåde, som viser en stærk personlig og kritisk opfattelse af verden. Dette kommer til udtryk i voldsomme og heftige malerier. Med hævdelsen af det subjektive måtte ekspressionisternes billeder selvsagt blive forskelligartede. Alligevel fik den ekspressionistiske udtryksform visse almene grundtræk.
Der sås en gennemgående tendens til forenkling af de figurative billedkomponenter, som gerne blev fremstillet med stærke farver i store, relativt ubrudte flader. Penselføringen var oftest præget af udtryksfuld heftighed, og det ekspressive indhold søgtes intensiveret gennem en stærkt deformerende figurtegning, grænsende til karikatur
10
Hvem malede ekspressionistisk?
Nogle af de mest kendte ekspressionister er Vincent van Gogh og Edvard Munch (skriget 1893), nogle andre som havde en meget stor rolle i ekspressionismen var de to tyske grupper  ”Die Brücke” og ”Der blaue Reiter”.  Den dansk fødte maler, Emil Nolde, udstillede sammen med ”Die Brücke”.
10
Hvad skete der i samtiden?
Ekspressionismen kulminerede i årene op til 1. Verdenskrigs udbrud i 1914. Derfor var der også flere af de tyske ekspressionister der flygtede til USA, i flugt fra nazismen, hvilket gav stødet til abstrakt ekspressionisme.
10
Hvilken indvirkning havde det i DK?
Der opstod aldrig nogen ekspressionistisk bevægelse i Danmark. Derimod gjorde påvirkninger fra den tyske ekspressionisme sig kun meget sporadisk gældende i Danmark, fx har Nolde haft nogen betydning for bl.a. Jens Søndergaard og Oluf Høst.
5
Flekstid
Tid som kan bruges til spørgsmål og uddybelser.

Ekspressionisme, lektion 2
Minutter
Hvad?
Indhold

5
Opdeling i grupper og tildeling af kunstner
De vigtigste kunstnere inde for ekspressionismen, som også blev nævnt i lektion 5, bliver delt ud til grupperne.

35
Søg
Eleverne undersøger alt der er værd at vide om den tildelte kunstner, og forbereder en fremlæggelse af det

5
Opsamling
Har eleverne fået lavet noget? Pointere at de skal vise hinanden det de har fundet ud næste gang, det forventes de møder velforberedt


Ekspressionisme, lektion 3

10
Klargøring til fremlæggelse
Grupperne får 10 minutter til at øve deres fremlæggelse

30
Fremlæggelse
Grupperne fremlægger, efter hver gruppe gives ris og ro fra de andre elever



5
Opsamling
Hvad fik eleverne ud af fremlæggelserne? Og hvilke kunstner gav det største indtryk?






Ekspressionisme, lektion 4

Minutter
Hvad?
Indhold

10
Opsamling
Spørgsmål til eleverne: Hvad er ekspressionisme?

30
Praktisk arbejde
Eleverne skal lave et ekspressionistisk værk – med en tydelig holdning

5
Afrunding
Et par elever får lov at vise deres tegning og fortælle hvad de har tænkt, og hvilken holdning deres billede repræsentere.


àPå samme måde struktureres et forløb med kubisme..
Kubisme, lektion 5
Minutter
Hvad?
Indhold
10
Hvad er kubisme?
Kunstretning opstået og udviklet i Frankrig i perioden 1907-14.
Opstået under påvirkning af Paul Cézannes sene billeder fra tiden omkring århundredskiftet og af hans idéer om geometriske grundformers betydning for billedets opbygning
10
Hvem malede kubistisk?
Et første resultat var Picassos store maleri Frøknerne fra Avignon (1907, Museum of Modern Art, New York), der tillige byggede på inspiration fra afrikansk maskekunst. Året efter indsendte Braque efter et ophold i den sydfranske by L'Estaque sine billeder, bl.a. Huse i L'Estaque (1908, Kunstmuseum Bern), til Salon d'automne i Paris. HenriMatisse, der sad i udstillingens jury, skal misbilligende have udbrudt "Trop de cubes!" ('For mange kuber!') og dermed givet anledning til, at kritikerne med Louis Vauxcelles i spidsen hånligt døbte den nye kunst Kubisme.

10
Hvad skete der i samtiden?
Perioden fra ca. 1870-1914 kaldes for industrialiseringen, fordi der i denne periode for alvor kom gang i industrien i Danmark.
Mange produkter fremstilledes efterhånden industrielt. Nye industribrancher kom til, og der fandtes i 1914 en betydelig maskinkraft i bl.a. sukkerfabrikker, større bryggerier, bomuldsspinderier, papirfabrikker og cementfabrikker. Blandt tidens største industrivirksomheder taltes også flere skibsværfter, og de fleste industrigrundlæggelser i perioden skete i de større byer.
1. verdenskrig (1914)
10
Hvilken indvirkning havde det i DK?
I Danmark fik kubismen stor indflydelse på det modernistiske gennembrud i årene omkring 1918; malere som Jais Nielsen, Vilhelm Lundstrøm, Olaf Rude, Harald Giersing og William Scharff modtog afgørende påvirkninger fra kubismen
5
Flextid
5 minutter til brug hist og her

·         Undervejs vises billeder der matcher de omtalte kunstnere, og den omtalte tid.

Kubisme, lektion 6

Minutter
Hvad?
Indhold

5
Opdeling i grupper og tildeling af kunstner
-



35
Søg
Eleverne undersøger alt der er værd at vide om den tildelte kunstner, og forbereder en fremlæggelse af det

5
Opsamling
Har eleverne fået lavet noget? Pointere at de skal vise hinanden det de har fundet ud næste gang, det forventes de møder velforberedt






Kubisme, lektion 7

10
Klargøring til fremlæggelse
Grupperne får 10 minutter til at øve deres fremlæggelse

30
Fremlæggelse
Grupperne fremlægger, efter hver gruppe gives ris og ro fra de andre elever

5
Opsamling
Hvad siger eleverne til fremlæggelserne generelt? Fandt de ud af mere om kubisme? Hvad syntes de om kubisme?







Kubisme, lektion 8

Minutter
Hvad?
Indhold

10
Opsamling
Spørgsmål til eleverne: Hvad er kubisme? Hvordan så det ud?

30
Praktisk arbejde
Eleverne skal lave et kubistisk værk – der placeres evt. nogle frugter rundt omkring på bordene

5
Afrunding
Et par elever får lov at vise deres tegning og fortælle hvad de har tænkt og hvorfor deres værk er kubistisk.


·         I lokalet hænger kubistiske værker, evt. kører et PP-show eller lignende med kubistiske værker, til inspiration, imens eleverne arbejder.


Slutteligt har vi fundet de trinmål vi opfylder/tager dele fra, i det nævnte undervisningsforløb:
Trinmål for faget billedkunst efter 5. klassetrin, Billedkundskab:
·         genkende enkle stilarter og formsprog fra forskellige historiske perioder og kulturer
·         eksperimentere med teknikker, materialer og værktøjer
·         hente inspiration i den visuelle kultur og billedkunst, lokalt og globalt
·         anvende visuelle virkemidler i forbindelse med præsentationer af egne og andres billeder



http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Billedkunst/Ekspressionisme,_kubisme,_symbolisme_og_futurisme_mv./kubisme